Tsjechië

We vertrekken van een rustige maar primitieve camping. TomTom geprogrammeerd voor Praag, Triocamp, camping 10 km er boven. Vlak voor we vertrekken zien we hoe drie Ooievaars foerageren op het weitje bij de camping op trektocht naar het zuiden.
In brochures las ik iets van Königstein, een fort langs de Elbe dat een bezoek waard zou zijn. We komen er praktisch langs dus besluiten daar een stop te maken. Het is een indrukwekkend verdedigingsfort hoog op de rotsen langs de Elbe. Een hele klim om er te komen, na het parkeergeld volgt nog entree geld, wc-geld zusgeld, zogeld. Dan hebben wij het wel gezien, voor iedere stap je portemonnee trekken? laat maar de buitenkant en het uitzicht over de Elbe daar doen we het mee plus een ansichtkaart.

We pakken de route naar Tsjechië weer op. Door een misverstand schieten we de afslag voorbij en belanden we echt in de rimboe, we hotsen en knotsen over een karrespoor langs de Elbe, rampzalig en de tijd verstrijkt we hadden volgens berekening om 12:00 uur op de camping kunnen zijn het wordt 16:00 uur nadat we ten langen leste na wat vragen de juiste weg naar de bewoonde wereld weer gevonden hebben. Een aardige camping, voor Tsjechische begrippen luxe, en derhalve niet goedkoop. Voor de ergste trek nemen we een boterham, de lunch schoot erbij in, en om 19:00 uur gaan we eten in het restaurantje van de camping.

Het is een warme avond en nacht, we maken een plannetje om de volgende dag Praag te gaan bekijken, lopend vanaf de camping naar de bus, met de bus naar de U-baan. Zo gezegd zo gedaan en om 11:30 de volgende morgen staan we in hartje Praag. Eerst maar wat geld pinnen, euro’s doen het hier niet. Praag is overweldigend, er is te veel te zien. Het is snikheet en we sjouwen straat in en uit, over een markt met kleurrijke kramen, veel glas, leer en textiel, ook etenswaar. We komen uit op een plein met rondrijdende koetsjes veel terrassen omringd door markante gebouwen, pastelkleurig. Sprookjesachtig. Mijn oog valt op een gebouw waar een tentoonstelling is van Mucha, die miste ik in Rotterdam vorig jaar en dit is een herkansing. Het is een gecombineerde tentoonstelling met Jan Saudek een Tsjechische fotograaf die (wereld) beroemd is. Roy neemt voor het gebouw plaats op een terras met een koud pilsje en ik schiet naar binnen. Het is een hele mooie tentoonstelling en ik geniet. Ook is er de mogelijkheid boven uit de ramen te kijken over het plein pff… en dan geen camera bij me!

Praag augustus 2006

2_small

Waar het schitterend mooi weer was. Het draait hier om pleinen en…..

1_small

bruggen……………

4_small

waarvan de Karelsbrug het mooist is: 3_small

5_small

We gaan verder, op zoek naar de Karelsbrug ach, kan niet missen gewoon met de stroom mee! een Prachtige brug indrukwekkend groot over de Moldau op de brugleuningen zijn 30 verschillende beelden, sommigen replica’s. Het is een brede rivier met een wijds uitzicht naar alle kanten en over de gehele breedte van de rivier is een verloop. Op de brug is vertier, wordt gehandeld, souvenirs, kunst, etenswaar. De sfeer is erg gezellig en rustig het enorme aantal mensen in aanmerking genomen! Het is erg heet en we zoeken een plekje om even te zitten en lunchen, bij gebrek aan beter MacDonalds dan maar. Eenheidsworst. We wandelen de brug weer terug, nemen foto’s en vervolgens koersen we dwars door een ander gedeelte van de stad terug, via een labyrint van steegjes en straatjes, poortjes onderdoor naar het Museum ofwel centrum. Met openbaarvervoer in omgekeerde volgorde weer naar de camping terug. Douchen, iets drinken en we besluiten ‘thuis’ te eten, wel zo rustig na de vermoeiende dag. Een zwoele avond waarbij iedereen gezellig met een lichtje voor de tent zit.

Plannen voor morgen?: Pilzen, naturistencamping met deze temperaturen! 10:00 uur na het ontbijt op stap, 12:30 bestemming bereikt. En dat zonder TomTom die heeft het nu echt begeven. Ruime camping zelf plaatsje zoeken. Het waait stevig en is 25 graden! We lunchen terplekke in het camping restaurantje met heel veel witte wijn(!) en bier voordelig en simpel.

De brochure van Pilzen is interessant en doet ons besluiten nog maar een keer te stadten.

Het centrum van de Bohmen Pils komt hier vandaan, en ook de marionetten die we overal in de souvenirwinkels zien. We raken een beetje door geld en levensmiddelen heen en er moet Becherovka gekocht worden voor Gert. We vergissen ons in de afstand en temperatuur en vertrekken te laat, om 13:00 uur van de camping om lopend de boodschappen te doen tegen het advies van de campingdame in. Om 17:00 zijn we terug en ik ben gebroken en verbrand op de schouders. Van Pilzen bezichtigen komt het niet meer. ‘s Nachts barst een onweer los met hoosbuien. De volgende morgen is het droog maar het weer is van slag en ik ben nog steeds geradbraakt. Ik stel voor dan maar vast weer te gaan rijden in de richting van Duitsland, het is zondag en we kunnen dan lekker opschieten. Zo gezegd zo gedaan. Om te beginnen rijden we langs Tesco voor de kruidenbitter en verdere boodschapjes.