Zweden

Zondagmorgen om 9.00 uur vertrek richting Kopenhagen, maar nog niet om de stad te bezichtigen maar om over te steken naar Malmo voor 52 euro. Voor je de brug over gaat is er nog een kilometers lange tunnel. Afrekenen gebeurt aan het einde van de brug. Malmo laten we links liggen en we zetten koers naar IJstad. Voor het eerst zetten we voet aan wal in Zweden.

De CP is snel gevonden, er staan maar een paar campers, zijn we hier wel goed? Voorlopig strijken we neer.

We halen de fietsen van de bus en gaan op weg naar het centrum. Drukke stad, veel wandelaars, Zweedse gezinnetjes, winkels dicht maar horeca volop open. Al gauw vindt Roy een plek waar hij internet heeft zodat hij wat caches kan binnenhalen.  Ik kies voor het kunstmuseum en we spreken af elkaar een paar uur later bij de fietsen weer te ontmoeten. Geen spijt van mijn keuze, een prachtig museum met ook een interessante boekwinkel erbij.

Moderne kunst en een tentoonstelling ‘Slow-art’, werk met grot precisie gemaakt, mooi en ik schrijf er een apart verhaal over.

In het portaal van het museum is de VVV gevestigd en ik neem veel mooi foldermateriaal over de omgeving mee. De tijd is omgevlogen. Later koop ik in de kerk nog mooie kunstkaarten en steun hiermee een goed doel. Ook is hier het meditatiesnoertje te koop voor een paar euro. Later heb ik spijt dat ik dat niet gedaan heb. We fietsen terug en ’s avonds maak ik nasi met sate en pindasaus. Ik struin na het eten nog wat over het strand en spreek een Zweeds gezin dat daar stenen loopt  te zoeken en ik vraag hun hoe zij IJstad uitspreken: Istod , zo klinkt het ongeveer, vriendelijke mensen. ’s Nachts regent het lang en hevig maar zie daar ’s morgens is het droog en de zon doet zijn best.

We besluiten naar een soort ‘Stonehenge’ te gaan en zijn benieuwd.  We vinden het kleine stadje en zijn de drukte voor en kunnen de bus gemakkelijk parkeren. Er is vanaf de parkeerplaats een uitgezette wandeling naar het fenomeen, een verzameling oude stenen die in een cirkel staan opgesteld. Het is hoog  boven de zee en hier wordt ook veel aan abzeilen? gedaan en ook nu wordt er gevlogen. Al met al een mooi uitstapje, Roy kan nog wat caches doen en we nemen een andere weg terug waardoor we nog iets zien van het echt piepkleine haventje. Inmiddels is het wat drukker geworden dus is het voor ons tijd om op te stappen. Door naar Kivik maar dat mislukt schromelijk. De CP is niet te vinden en het is enorm druk, er lijkt een evenement op handen te zijn, we vluchten! Na een omweg, wel erg mooi,  besluiten we op zoek te gaan naar de CP Tosteberga nabij Kristianstad. Een CP in een uithoek bij een jachthaventje aan een fjord. Ver bij een dorp of winkels vandaan. Gelukkig is er stroom, water, douche, toilet.

Midden in de natuur, een prachtig landshap, met begroeide oevers langs het fjord. Met de neus naar het fjord geparkeerd en rondom bloemen, klaprozen en allerlei andere veldbloemen. Ik pluk wat lavendel en een takje jasmijn om binnen te zetten en te kunnen tekenen vanavond.

Het is een gebied voor vogelaars. ’s Avonds wordt er een troep paarden losgelaten die vlak voor onze bus helemaal los gaan, een mooi schouwspel.

Bij het koken van het diner gaat de gastank leeg. Roy sluit de BP tank aan en ik kan weer verder.

Na een goede nachtrust maak ik om 05.00 uur! foto’s van de paarden die voor de camper op het veldje struinen en galopperen, ik had er speciaal  mijn telefoon/camera voor onder het kussen gestopt, het is dan ook een prachtgezicht.

Na het ontbijt komt de ‘baas’ zijn kronen ophalen voor ons verblijf, 140 Zw.kr. is nog te doen. Hij vergist zich en geeft per ongeluk 100 Zw.kr. teveel terug die we hem nabrengen, eerlijk duurt het langst.

Na de bus gekuist te hebben richting Kristianstad om daar rond te kijken, en te cachen. Een en ander lukt. Mooie winkels met prachtig ontworpen huishoud spullen en luxe decoratieve zaken, hebbedingen maar ik koop niets! Toch even de VVV in en daar is een Zweedse die goed Nederlands spreekt! Ooit getrouwd geweest met een Hollander. Zij raadt ons aan het prachtig vormgegeven natuurbezoekerscentrum te gaan bekijken en een oude kerk uit 1647, de oudste bewaarde kerk van Scandinavië in barokstijl. We doen beide en het was de moeite waard.

Terug in de bus, koffie met Deense lekkernij, een soort bladerdeeg ding met vruchtenvulling en geroosterde pecanoot stukjes er over.

Dan kiezen we Hoor uit om de komende nacht te bivakkeren maar dat valt tegen, 30 euro en geen wifi, dus niet.

We hebben alle luxe aan boord en we kiezen een plekje om te lunchen voor we verder op zoek gaan naar een CP, Hoganas zou goedkoper zijn en zelfs wel wifi hebben. Ongeveer anderhalf uur rijden verder. Slaap overvalt Roy en als we goed en wel op weg zijn neem ik het stuur over tot de plaats van bestemming. Het ziet er erg leuk uit maar wel vrij vol. Gelukkig vinden we nog een plaatsje op het kleine havenparkeerterrein en Roy is weer klaarwakker en gaat achter een serie caches(2 ½ uur) aan terwijl ik het plaatsje bekijk en het strandje waar het gezellig druk is met gezinnetje die er pootje baden en zich met picknickmanden gesetteld hebben op het gras bij de speeltuin. ’s Avonds ga ik nog eens terug om een aquarel te maken van de baai.

Onderweg heeft William gebeld, die was weer eens een paar dagen strontziek van verkeerd voedsel, gelukkig aan het opknappen. Het  is heet in Nederland nadat het eerst een paar dagen gehoosd heeft.

Wij treffen het met het weer tot zover, gisteren wel een paar kleine buitjes maar niet koud ,jassen hebben we nog niet aangehad. Nu is het warm, zonnig en zitten we zomaar aan de westkust (Noordzee).

Volgende morgen al vroeg op, de zee stinkt en we besluiten toch weer terug landinwaarts te gaan voor we terug oversteken naar Denemarken. Roy kiest voor Almhult, ongeveer 1 ½ uur rijden, daar zou een mooie camping zijn met alles erop en eraan aan een meer.

Dat valt tegen, alle plaatsen zijn bezet maar als we wachten tot 12.00 uur dan komt er wel een plaatsje vrij voor 26 euro excl. stroom! Dat doen we maar niet. We gaan de stad bezichtigen hebben wat boodschappen te doen en te cachen uiteraard.

Dat lukt niet helemaal, zeer weinig te bezichtigen, weinig winkels, geen internet. We doen de boodschappen bij de coöp. en gaan met een warm kippetje weer richting bus. Onderweg hebben we bij de VVV een blaadje opgepikt met een CP en summiere plattegrond die gaan we proberen te vinden. Goed verstopt maar uiteindelijk vinden we hem, een CP geschikt voor 3 campers, 10 euro incl. stroom en water. Midden in het bos op een uniek plekje langs een pad naar een afgelegen huisje. Na even rondgekeken te hebben en een sappie  te hebben genomen halen we de fietsen van de bus en maken een mooie tour rond het meer en langs wat kleine plaatsjes. We komen terecht bij Linne’s Raholt. Een klein museum van het ouderlijk huis van hem. Er is een theetuin en kruiden tuin, alles een lust voor het oog. Er zijn nog wat meer mensen die dit weten te vinden. Wee fietsen verder rond het enorme meer en  pikken in Dio nog wat caches op. 16.15 zijn we weer terug op ons bosplekje, wat een rust, het is hier prachtig, veel mooie bloemen en het ruikt heerlijk. Er komen geen campers bij! Mooie avond en het wordt niet of nauwelijks donker. We worden de volgende morgen gewekt door de zon en de vogels, o.a. boomklevers en een groene specht.

We maken ons klaar om naar Orkelljunga te gaan om op een camping alles weer op punt te zetten voor de overtocht naar Denemarken via Hensingborg.

Orkelljunga is een aardig plaatsje, Roy cached een uur of twee terwijl ik rondneus en kaarten schrijf naar William, Sophia en Marije. Bij de VVV vraag ik waar we een typische Zweedse lunch kunnen gebruiken , we zijn in Zweden nog niet uit eten geweest. De meisjes daar raden ons aan naar Stationne te gaan en dat doen we, we eten daar met de Zweden het dagmenu! Gekookte aardappelen met veel grote plakken gebakken bacon en een saus met uitjes, Er is ook een salade bar maar daar komen we te laat achter. Dat en een drankje bij het eten en koffie toe voor 15 euro! Heerlijk gegeten en erg leuke ervaring.

We kunnen nu naar de CP gaan maar we zagen onderweg ook een bordje camping hier vlakbij en hopelijk heeft die wifi want Roy wil nu eindelijk wel eens zijn caches bijwerken en post afhandelen. Aardige familiecamping (20 euro) aan een meer, gezellig spelend grut rondom, en nog een andere Nederlands stel met camper die op doorreis zijn naar Finland! Later vliegt hun zonnescherm met een onverwachte rukwind de lucht in, shit happens, het overkwam ons ook een keer in Limburg, dure grap tenzij je goed verzekerd bent.

’s Avonds is er muziek op de camping, een Duitser met een Keyboard die allerlei bekende deuntjes speelt. Het klinkt wel gezellig, tulpen uit Amsterdam terwijl e aan de Zwitserse kaasfondue zijn op een Zweedse camping.

Lekker uitgerust en na een douche ontbijten we in de volle zon om 8.00 uur!

Dan op naar Helsingborg, einde van ons Zweeds avontuur.

De overtocht gaat gesmeerd, binnen een half uur zijn we aan de overkant,