Spanje

2011
Na afloop van onze vakantie in Portugal, waar wij Aria en Sake ontmoetten, refen wij terug via Noord Spanje en kwamen terecht bij vrienden van Sake
die al 9 jaar onderweg zijn met een woonwagen met paarden er voor, een gezinnetje met twee meisjes van 9 en 11 jaar.
We gaven aan die wel te willen bezoeken om ze de groeten over te brengen van Sake, omdat we toch langs die weg naar huis koersen en we zijn van harte welkom schrijven ze.
spanje Ergens ter hoogte van Santiago do Campostela bivakkeren ze aan de kust in een plaatsje Xunho, een zeer geliefd surfstrand daar zouden ze verblijven momenteel.

Een mooie rit volgt, en nog wat zoeken, Xunho heeft namelijk twee strandjes en we staan in eerste instantie aan het verkeerde uiteraard. Gelukkig  worden we op de goede weg gezet door plaatselijk bewoners die allemaal wel het gezinnetje kennen dat hier nu al ruim een half haar staat.
De kennismaking is allerhartelijkst nadat we de angst voor de twee indrukwekkende Rothweilers en de vier andere honden overwonnen hebben wandelen we nog diezelfde middag met z’n allen over het strand alsof we elkaar al jaren kennen, het klikt en mijn bewondering voor dit setje eigentijdse nomaden stijgt met de minuut. André, Judith, Saphire en Yentle-Rose, wat een creatieve overlevers, dat zoiets mogelijk is, en bestaat. We zoeken schelpen maken foto’s worden door de wind omver geblazen, we moeten meekomen naar een strand gedeelte waar rotsen zijn met de mooiste kleuren alles adembenemend in het prachtige licht dat hier over de omgeving glijdt. De wolkenpartijen met de zonnestralen ertussendoor schietend waar vind je zo’n schouwspel en als je dan ook nog op een school dolfijnen gewezen wordt… de dag kan niet meer stuk.
Picknick in Xunho

Teruggekomen worden we uitgenodigd iets te komen drinken bij hun  op het picknick kleed bij de woonwagens, wat overkomt ons! Voor het avond maal leggen we alle eetbaars bij elkaar en maken er een feestdis van, de meisjes dragen lichtjes aan voor op tafel, sla, zilvervliesrijst met paprika en kikkererwten erdoor, gekookte eieren, kalkoenfilet, kaas, fruit toe. Met verbazing bekijken we de zelfgemaakte vorklepels waar ze mee eten uit hun wit met blauwrandje emaillen kommetjes. De zes honden scharrelen om ons heen, ze zijn gehoorzaam en we hebben geen last van ze. Op het strand hebben we ons daar ook al over verwonderd.
André blijkt een duizendpoot met gouden handen en hij wil met plezier kijken of hij ons zonnepaneel weer aan de praat kan krijgen. We zijn amper wakker of hij staat met zijn gereedschap aan de deur en voor we er goed en wel erg in hebben zit hij boven op de camper en demonteert het paneel. Roy naast de camper op een trapje geeft alle gereedschap aan en denkt mee, de twee techneuten hebben elkaar gevonden en ze klaren de klus ondanks de tegenslag, het zonnepaneel werkt na 6 jaar! 's avonds drinken we nog een wijntje bij hun in de wagen die knus en warm is, het kacheltje wordt gestookt met 1 dennenappel! We krijgen de beste plaatsjes, bij het raam en  het tafeltje,  rondom op sta hoogte is een rand gemaakt voor boeken en spulletjes en daar staan ook waxinelichtjes die aangestoken worden, zo sfeervol, wij vinden het open vuur angstig maar zij niet, kennelijk gaat het altijd goed.
 Xunho en omgeving 1 Xunho en omgeving 2

Xunho en omgeving 3

Bij stukjes en beetjes horen we de verhalen van dit zwervende gezin, de reis is gestagneerd omdat ze een paard te veel en een paard te weinig hebben, eigenlijk hebben ze een foutief paard gekocht, een prachtbeest maar ongeschikt om voor de huiskar van de meisjes te lopen, tevergeefs hebben ze geprobeerd het te leren stappen voor de kar zonder overstuur te raken van  het langs scherende verkeer maar het is niet gelukt. Tot voor kort woonde het gezin in één wagen maar nu de meisjes opgroeien heeft André voor hun een eigen wagen gemaakt en daar is het  derde paard voor nodig. Er wordt aan gewerkt in Nederland door een kennis  en zal ook wel gaan lukken, daar vertrouwen ze op maar tot zolang zitten ze hier ´vast´. Ze zijn bevriend geraakt met een Spaans echtpaar die hun op allerlei manieren helpt. Ze staan op hun terrein, en mogen onbeperkt van hun huis, garage, gereedschap en sanitair gebruik maken. Overal onderweg zijn er de waardevolle ontmoetingen met mensen, ze leven ervoor. De kinderen krijgen les van de ouders, de lessen worden via de pc gedownload. De levenslessen die ze en passant onderweg krijgen zijn onbetaalbaar evenals de vreemde talen die ze vloeiend  leren spreken

Andersom zijn zij ook geïnteresseerd in onze verhalen en de hele doos wijn is verdampt wanneer we tegen middernacht onze degelijke camper weer opzoeken.

Roy helpt André de volgende dag met het lassen van een heftruck/verlengstuk ze kunnen het prima vinden samen. Judith neemt mij mee voor een wandeling langs een Romeinse brug en wat zeldzame planten die zij weet te staan. De meisje blijven bij de woonwagens om te schommelen, kwebbelen, lachen en plezier maken met elkaar. Ik blijf me verbazen.

Xunho en omgeving 4

Xunho en omgeving 5

Xunho en omgeving 6

Teruggekomen bij de camper passeert de Gardian Civil stapvoets, ze knikken vriendelijk, we mogen blijven staan, worden gedoogd op de plaats die eigenlijk niet voor campers bestemd is.

‘s avonds gaan we uit eten met elkaar en een verderop gelegen dorp. De dames zijn mooi uitgedost voor de gelegenheid  en het wordt een echt gezellig diner in lokaal eethuis. De meisjes kiezen frites, dat krijgen ze maar zelden en tonijnsalade, Judith is vegetarisch, Andre soms ook en zij kiezen voor een visschotel, Roy en ik kiezen de entrecote, een slordige homp vlees, ik kan er niet mee maar Roy vindt hem heerlijk dus neemt de helft van die van mij graag over. Het is regenachtig buiten en dan is de gezelligheid binnen een extra opkikker. De volgende dag moeten we eigenlijk al weer vertrekken, zelden vertrokken we met weemoed maar nu wel. We moeten nog zo ver en de kilometers verdelen over de dagen die we nog hebben dus zit er niets anders op. Ook de  fam. Hemelrijk ziet ons met spijt vertrekken en had graag nog wat met ons opgetrokken. We weten nu al dat we in de nabije toekomst nog eens moeite gaan doen ze weer op te zoeken, het liefst met de hele karavaan in bedrijf, wie weet..

We wisselen adressen uit en hebben hun email adres en ik beloof de meisjes een dummy te sturen om onderweg vol te schrijven/tekenen. En daar heb ik mij aan gehouden, binnen een week nadat we thuiskwamen ging er een mooi pakketje op de bus voor hun. Alles kwam goed aan en ik kreeg dankbare berichten terug, weer met prachtige tekeningen van de meisjes, en een cd met foto’s.

Noord Spanje
We zijn van plan Santiago de Compostela te bezoeken maar we komen er niet in, hadden we zoiets ook al niet in Metz en Porto? Waardeloos. We gaan door naar Lugo, ook geen succes, de CP is een parkeerplaats midden in het centrum. Ommuurd het lijkt wel een getto niet gratis en nadat op de gore parkeerplaats geluncht hebben en  we rondgelopen zijn door de stad, alles dicht siësta, besluiten we toch maar weer verder te rijden.  Rot weer, verkeerde weg op bijna vast in de middle of nowhere angstig schuin/stijl pad. Dan eindelijk langs de kust toch een camping gevonden, duur geen internet, verder zoeken, na een karrepad van 6 km 19.00 uur een camping, die moet het worden er is geen tijd meer om nog verder te zoeken. 20.50 euro ook duur, maar wel internet. Het klaart iets op en ik ga m’n benen strekken en loop naar beneden naar de baai, prachtig maar een hele klim om weer terug boven te komen. Onderweg zijn we alle mooie beroemde punten uit de reisgidsen voorbij gekomen, het kathedralenstrand bijvoorbeeld...
Kathedralen strand 1 Kathedralen strand 2 Kathedralen strand 3
Kathedralen strand 4
Volgende dag kalme start na de stroomvoorzieningen weer op de gebruikelijke manier te hebben uitgebuit. Via piepkleine weggetjes komen we weer op de kustweg uit. Die is prachtig en het ene mooie uitzicht over baaien met goudgele stranden volgt na het ander terwijl aan de landkant prachtige bergen zijn, de siera cunera is zo’n hoog gebergte waar nog sneeuw op de toppen ligt. Santander vinden we net iets te ver voor vandaag en we vinden een ‘gedoog’ CP pal aan het strand van een schitterend plaatsje. Het strandje wordt doorlopend bezocht door surfers met groepjes tegelijk komen ze met oude VW-busjes aanrijden, het surfschouwspel op de golven is spectaculair en hebben we bijna vanuit de camper zicht op. Onderweg hier naar toe hebben we boodschappen gedaan in Gijon en we hebben weer allerlei lekkers aan boord. De wijn kost hier 0.95 euro per liter! We eten heerlijk en genieten van de zonsondergang. De supermarkt was Mega groot en van buiten helemaal gesloten op een entre op de hoeken na, iedereen ging er via de parkeergarage er onder naar binnen, behalve wij, de camper is te hoog!
iglesia 005 Iglesia, een dorpje vlak bij Gijón, met mooie vergezichten en een getijde haventje. iglesia 013

We sluiten die avond aan bij 2 andere campers die hier blijven staan voor de nacht.

Volgende dag gaan we weer door, vroeg op, voor 9.00 uur rijden we al weer. We vervolgen onze route langs de prachtige kustweg. Veel tunnels, viaducten, soms de oude en nieuwe naast elkaar en steeds een wisselend uitzicht over weer een prachtige baai met palmen en komen uiteindelijk weer in Frankrijk terecht.