Verdon

Dan de ‘grote’ vakantie! Wandelen in de Verdon is het doel. We ‘pakken’ de camper op ons gemak en vertrekken rond 10:00 uur op 3 juli 2005met 3 vrije weken voor de boeg.De route voert over Maastricht en België naar Luxemburg. We willen de eerste overnachting een camperplaats uitproberen.
Dat is nieuw voor ons en zou als het een succes is ons veel geld kunnen besparen onderweg.
mapfrankrijk_small
Vakantie 2005
Om 14:45 uurtanken we voor de eerste keer € 86, ja de brandstof zal onze grootste kostenpost worden, dat is duidelijk. De camperplaats is een verrassing en snel gevonden, een ruime plaats met picknicktafel aan de Maas, een dammetje met een waterverloop erin, rust en ruimte rondom en een Petanque baan waar ‘s avonds gespeeld wordt, prijs: € 2 , kijk dat is zakendoen roepen we.
Volgende dag vroege start naar Lyon, het betrekt en spoedig regent het dikke druppels plus donder en bliksem. 13:00 een shop/lunch/tank-stop bij de Super U. Nog steeds zwaar bewolkt en we vervolgen onze rit naar St.George Esparance ten z.o. van Lyon, de volgende camperplaats, een veldje in het centrum van een klein dorpje!
dag3_1_small dag3_2_small dag3_3_small
Weer een vroege start voor de volgende etappe, Castelane. Inmiddels is het heerlijk warm geworden en we stellen de plannen bij om toch naar een naturistencamping op zoek te gaan om uit de kleren te kunnen. Over Domaine d’Enriou wordt levendig geschreven in het laatste naturisten blad en ligt in het Verdon gebied, ons (eind)doel dus…even TomTom influisteren en op weg…Gevonden. We denken een nachtje te blijven, het worden er 7!
dag3_4_small
dinsdag 5 juli 2005
Aankomst in de streek. Lavendel alom.
dag3_5_small

vanaf camping Domaine d’Enriou

een plaats is zo gevonden
dag4_1_small
daarna eerst even uitblazen
dag6_1_small
dag6_2_small
dag6_3_small
Gaandeweg bevalt deze camping ons meer en meer. Rust, ruimte, privacy geen verenigingsgeduw en -trek, heerlijk weer, warm met een briesje voldoende schaduw, geknipt voor mij! We sluiten ‘s avonds aan bij de georganiseerde BBQ, zelf bbq-en is begrijpelijk verboden met de wind en droogte in die streek. Later in het seizoen wanneer wij alweer thuis zijn, breken er toch gigantische branden uit en een andere camping daar dichtbij gelegen brand volledig af en ligt er bij als een spooklandschap zien we later in het Naturistenblad.Maandags maken we per auto de rit rond de canyon dat neemt enkele uren in beslag en is werkelijk de moeite waard het landschap biedt verrassing na verrassing, prachtige vegetatie ook, zeldzame bloemen.
dag6_5_small
dag6_6_small
dag6_9_small
We bezoeken er dorpjes en maken 2 mooie uitgezette wandelingen langs de Verdon van ongeveer 6 km langs smalle rotspaadjes, dat doen we voor 12:00 uur vanwege de hitte die flink oploopt gedurende de dag. Langere wandelingen durven we niet aan omdat Roy z’n wandelschoenen sneuvelen bij de eerste stappen, dan maar op schoenen waar hij het beste op loopt, de ‘zondagse’.
dag6_10_small
dag6_13_small
dag6_14_small
met ruïne’s, vergezichten en een lekker hapje na afloop…
dag7_1_small

dag7_13_small
dag7_14_small
dag7_15_small
vermoeiend, maar rust genoeg daar hoor.
dag7_16_small
dag8_9_small
dag7_17_small
en na wat kleinere wandeltochten hebben we de “echte” track gedaan, maar dan wel
dag9_3_small

met daartussen dat “nietige” riviertje,
de Verdon
dag9_14_small

‘s Avonds maken we plannen om verder te trekken, de volgende stop wordt Grignan, onze ‘oude liefde’. Daar willen we wijn kopen voor de cave, onze souvenirs. We gaan inderdaad naar Grignan, naar Domain Lumian. We kopen wijn in en overnachten daar, het ontbreken van een toilet is voor mij een opstakel, plassen op een emmertje en de grote boodschap maar ophouden tot we weer bij een toilet zijn….’s Ochtends vroeg zijn we vroeg wakker, toen we hier aankwamen waaide het met orkaankracht en dat ging zo de gehele nacht door en bij het ontbijt kunnen we nog steeds niet lekker buiten zitten.We verlaten het domein vroeg om nog even Grignan te bezoeken. Vreemd daar is het windstil en we wandelen genoeglijk door de straatjes. Alles is grondig gerestaureerd, de gevels, de straatjes, de patio’s vol bloemen alles zo sfeervol en pittoresk. Het is nog koel en we genieten van de wandeling klimmen moeiteloos helemaal naar boven naar het kasteel en de kerk>>> chamaret drome_small >>>Weer beneden vinden we aan de rand van het dorp een prachtige camperplaats:met WC! Die onthouden we voor de volgende keer. We gaan op weg naar ons volgende doel. ValDrome Soleil, de naturisten camping waar we 1 nachtje stonden in 2003 en het erg naar onze zin hadden. We krijgen er een plaats voor 4 nachten vlak bij de bar en het zwembad, rumoerig, maar ook wel levendig. De camping inspireert me tot een natuurkunstwerk,” Balans” daar draait alles toch om? Het kost nog wat moeite ik werk er vlijtig aan op mijn blote hurken, het resultaat mag gezien en gefotografeerd worden. 14 juli, de camping viert feest van groot tot klein, wij houden ons wat afzijdig maar gunnen de anderen veel plezier. Vrijdag bezoeken we Crest, parkeren hoog in het dorp en dalen af naar het centrum voor wat boodschappen en centjes.
lunch We hebben Gill gebeld en gaan proberen zaterdag naar een (textiel) camping te komen vlak onder Genève om elkaar daar op zondag te ontmoeten. Het lokt ons niet om Genève in te gaan met de grote camper en dit lijkt ons de beste oplossing. Het vertrek van Val Drome Soleil is genant, omdat we de camper achteruit omhoog een heuvel op moeten manouvreren zetten we de camping, bakkerloket plus wachtende klanten in een dikke diesel rookwolk. Pffff ik denk dat we hier niet meer terug hoeven te komen….Rekening betalen en op weg. Een prachtige route, om ongeveer 13:00 uur arriveren we in Croisy, 50 km onder Geneve. Uitzonderlijk mooie camping (helaas textiel) met een zeer actieve campingbaas die er prat op gaat vloeiend Duits te spreken wat hem zeer wel van pas komt met de vele Hollanders, hoe weten ze het weer te vinden in zo’n uithoek. De volgende ochtend krijgt de bus een schoonmaakbeurt, het huis wordt met bezemen gekeerd. Gill en Elena staan een uur eerder voor ons neus dan verwacht maar we zijn er klaar voor! Een enthousiast weerzien, veel bijpraten en de Hymer wordt in alle uitdrukkingen geprezen! We lunchen, wandelen en spelen petanque en het is heet, erg heet.
Gelukkig is het om 19:30 iets koeler wanneer we vertrekken naar Thones Glieres een dorp in de buurt voor het diner. Het restaurant is ons aangeraden door de campingbaas die ook voor ons gereserveerd heeft. Het eten is heerlijk, de eerste keer deze vakantie dat we buiten de deur eten. Ik kies voor de lamscasserol terwijl de anderen zich de gefrituurde baarsfilet goed laten smaken, koude rosé erbij, stokbroodje, frambozenijs, fruitcocktail toe. Gill trakteert ons! Daarna brengt hij ons om 10:30 weer terug op de camping. Afscheid volgt. Ze hebben genoten. Elena in het bijzonder, Gill is 10 jaar ouder en ze ondernemen niet zo veel meer dit is echt een uitje voor hen. Ook de eerste keer dat Elena een camping bezocht en ze in onder de indruk. Wij zijn zeer tevreden met deze manier om hen te ontmoeten.
Maandag, dagje rust, beetje wandelen, schetsen en plannetje maken voor de terugreis, camperplaatsen en route plannen. ‘s Middags hoost het plus donder en bliksem, tussen 2 buien door lukt het nog wat boodschapjes te doen. Het blijft die dag en avond regenen. Binnen in de camper is het droog en gezellig, muziekje erbij van Ted Hawkins, lezen, schrijven, schetsen.De volgende dag vertrekken we om ongeveer 9:30 uur en om 13:00 zijn we op de camping met camperplaats aan Le Doubs eeen prachtige snelstromende rivier. Eilandjes in het midden en mooi begroeide oever met hier en daar zandstrandjes. Camperplaats of camping plaats mogen we zelf weten, Plaats 16 wordt ons aanbevolen en terecht een breed uitzicht over het water, riant. Met de gehele middag nog voor ons popel ik om bijvoorbeeld de oever of het eilandjes te schilderen op langwerpig landschap formaat.
doubs1 ‘s Avonds na de bbq wandelen we door de vallei die beroemd is om zijn flora en vogels, er zijn mooie foto’s te maken. We ontmoeten een aardige duitse vrouw die vogelspotter is en ook eens naar Nederland kwam daarvoor. Naar Woudsend, ze had het daar enorm naar haar zin gehad. doubs2
20 juli vertrekken we naar Charmes bij Nancy, daar zou een jachthaven zijn met aangrenzend 50 camperplaatsen. Zonder oponthoud vinden we de omschreven camperplaats. Een stuk of 15 campers staan daar in gelid, ruimte zat een mooi plekje voor het uitkiezen, nog wel….om 23:00 uur tellen we er 48! Voor € 5hebben we stroom, er is sanitair, vuilwaterput en waterkraan dus van alle gemakken voorzien. Onderweg deden we de boodschappen dus hebben we alles aan boord. Een gezellige middag, beetje tekenen, wandelen, souveniertje kopen in een bazar/kadowinkel, meestal koop ik een gebruiksvoorwerp voor de keuken, leuk en nuttig. Dit keer pie-vormpjes voor in de oven. De stenengooiend jeugd vanaf de hangplek vergeet ik maar liever.Jammer genoeg gaat het aan het eind van de middag regenen en moeten we enorm improviseren om nog te kunnen bbq-en. Slapen doe ik deze vakantie niet veel, en slecht, te warm, plakkerig, krap enz. dat ging in Denemarken vorig jaar veel beter.De volgende morgen worden we gewekt door een stuk of vier kerkklokken die allemaal tegelijk 7:00 uur klepperen. O.k. o.k. we gaan er wel uit. Ontbijt in het zonnetje. Vandaag willen tot aan de Belgisch/Nederlandse grens komen en daar de laatste stop maken voor de eindspurt op vrijdag naar huis.De Camperplaats in Tongeren is een gewone parkeerplaats net buiten het centrum van het prachtige historische stadje. Daar worden 5 campers gedoogd, voorzieningen nihil dus. De Belgen herdenken net de oorlog tegen Nederland vandaag, ‘s morgens feesten en ‘s middags alles dicht, jammer voor ons. We struinen het hele stadje door, de kasseienstraatjes, begijnenhofjes, heel bezienswaardig. Maar dan wacht ons de troosteloze parkeerplaats, de slechtste van alle camperplaatsen tot zover. Volgens TomTom zitten we een uur of vier van huis, dat is toch wel erg aantrekkelijk, dus we maken ons weer reisvaardig en gaan. Voor in de avond zijn we thuis na een schitterende vakantie en prachtige foto’s en schetsen om ons daaraan te herinneren