Jura, Groisy, de Morvan en terug naar huis…

Maandag 11 juni 2007om10:15 vertrek richting Vogezen. Bijna 5 uur rijden dat is pittig voor 1 dag. Onderweg doen we boodschappen voor een paar dagen en een lunch stop van een half uurtje langs de grote weg. De eerst geplande camperplaats is onvindbaar, Chateaux-Salins wel een kleine camperplaats in Luneville, 5 plaatsen 1 is reeds bezet en voor het donker is alle anderen ook. Het weer is heerlijk en we eten buiten onderwijl kijken we naar in het water spelende dorpskinderen. Gewoon met schoenen en kleren aan de plomp in spelen in de waterval, geen handdoeken bij zich, na een paar uur moe gespeeld/gespoeld kletsnat op fietsjes weer naar huis!. Schitterend. luneville1

De volgende dag wandelen we het stadje in. Zeer de moeite waard is het paleis met paleistuin a la Versailles. Een gedeelte van het paleis staat in de steigers na een brand in 2003 wordt nu geprobeerd alles weer in oude staat terug te brengen, er is nog veel te doen!

luneville3 luneville2

11:00 vertrekken we naar Riquewihr, tip van Rindert. We vinden een camperplaats net buiten het stadje. Met de neus van de bus naar een oude muur geparkeerd waar van alles op groeit en gebeurt:

een hagedisje
zoekt snel zijn weg over de
zonverwarmde muur

riquewihr1 riquewihr2

Een prachtig stadje met veel vakwerk huizen. Wel heel erg toeristisch, ieder pandje is souvenirwinkel, ik probeer me voor te stellen hoe het er vroeger uitgezien heeft met groenteboer, kruidenier, bakker, kortom, in gewone doen, dat is moeilijk, alles is ‘mooi’ gemaakt voor de toeristen. Wanneer ik de volgende ochtend het stadje inloop voor een stokbroodje zijn er nog niet de souvenir uitstallingen op straat en zie ik alleen wat lokale bevolking, en proef ik een beetje meer de sfeer van vroeger.

We gaan op weg naar Mirengea in de Jura waar Truus en Karien op schildervakantie zijn. Dat lukt zonder oponthoud en het is een mooie plek. We worden uitgenodigd om te komen kamperen op hun terrein en dat lijkt ons wel. Hetzij bij het grote huis of anders bij de gite, lastig kiezen allebei leuk maar… het lot kiest voor ons, de bus is te breed voor het entree tussen pilaren door bij het grote huis en bij de gite is de grond te schuin en te zacht voor onze 3 ton wegende camper, dat gaat niet lukken. De camping La Faz, op 4 km afstand biedt uitkomst. Een prachtige plek met vrij uitzicht op de heuvels, we zijn er achteraf gezien blij mee.

mirengea1

De volgende dag brengt Roy mij na een ontbijtje en een potje jdb met mijn schilderspulletjes naar de meiden en gaat verder zijn eigen gang, boodschappen doen etc.

Net als ik een mooie schildersplek heb gevonden begint het te regenen en zijn we gedwongen ons terug te trekken op de veranda van het huisje om zodoende droog en toch buiten nog te kunnen schilderen. Het is gezellig en de tijd vliegt. Om 19.00 uur komt Roy aangewandeld en gaan we met z’n drieën naar het grote huis voor een aperitief en een diner. Gastvrouw Ria heeft heerlijk gekookt, alle ingrediënten die ochtend vers gekocht op de markt. Entree: Artisjokken, hier heeft Truus moeite mee! en voor ons is het ook de eerste keer dat we die eten. Daarna volgt het hoofdgerecht een visschotel met aardappelen en doperwten/worteltjes. IJs bananensplit toe, klassiek maar smakelijk. Kosten incl. wijn 30 E, vindt zij zelf een vriendenprijsje, hmm… wij vinden het goed betaald. Gezellig was het wel en dat is ook wat waard.

We nemen afscheid van T&K, zij gaan nog meer mooie schilderijen maken en wij gaan weer verder met onze plannen.

Volgende doel is Groisy. Geen probleem behalve dat het de hele weg giet. Wanneer we daar aankomen klaart het weer op. Het is nog vroeg en we besluiten boodschappen te doen en nog op zoek te gaan naar een andere camping 10 minuten rijden daar vandaan. Verrassend mooie camping, zonder opsmuk of commercie maar met goede basisvoorzieningen, prachtige bloemen en snelstromende beek met ruige oevers, puur natuur.

Slechts één andere kampeereenheid, een Schot met vrouw en dochter. Vriendelijke ontvangst, kosten slechts 12 E incl. stroom.

‘s Middags schilder ik het uitzicht en ‘s avonds kuieren we nog een stukje. Daarna…regen maar toch is de voorspelling goed. We besluiten 2 nachten te blijven.

Zaterdag een heerlijke relaxed dagje. Beetje lezen en een prachtige bergwandeling gemaakt, van de camping af omhoog tot we in een dorpje uitkwamen en aan het einde van het dorp weer een weg naar omlaag vonden over een oude brug de rivier overgestoken en aan de andere kant weer langs de rivier terug. Prachtige waterval onderweg en mooie bloemen en oude boerderijtjes. Alles bij elkaar een tocht van 1 ½ uur. Wel met enorme klimpartijen en fraaie uitzichten. Morgen vroeg vertrekken we naar Groisy, bijna jammer maar afspraak is afspraak, met Gill en Elena.

In alle vroegte naar de supermarkt waar al rijen wachtenden voor de deur staan, op zondagmorgen! Het lijkt wel een overval. In rap tempo inkopen doen voor de lunch en kwartier maken op de camping. Om 11.30 staan G&H voor onze neus en we zijn er klaar voor. Nieuwtjes worden uitgewisseld cq verleden opgehaald. We krijgen allerlei ingemaakt lekkers uit hun groenten tuin en bakken met kersen.

Dan spelen R&G een pot petanque en wandelen Helena en ik langs de rivier.

De lunch is een complete verrassing voor hun. We maken een nassi met sate en pindasaus voor ze. Roy staat te wokken alsof het zijn dagelijks werk is, geweldig.

We zitten lang aan tafel eigenlijk totdat het helaas gaat regenen de rest van de middag en avond tot 20.00 uur zitten we binnen in de bus. Best gezellig alleen willen ze niets meer eten of drinken, lastig wij krijgen wel weer trek. Tegenwoordig eten ze ‘s avonds niet meer zeggen ze de lunch was meer dan voldoende en stappen op om half negen.

De regen wordt alleen maar erger tot de volgende ochtend 7 uur dan is het droog en zitten we weer buiten. We betalen de camping en vertrekken richting Beaujaulais, erg mooie streek. De camperplaats die we op het oog hebben ligt boven op een berg tussen de wijngaarden, mooi maar ook afgelegen. We zakken weer af naar Fleury in het dal en vinden een mooi plek op de camping municipal. Tussen de Hollanders. Kijk, kijk op de ons aangewezen plek staan twee wijnglazen bij het waterkraantje. Die komen goed van pas, had er net twee gebroken! We bellen met de camping waar we morgen naar toe willen gaan en vragen of zij ook een plek met elektriciteit hebben. Die is er maar er wordt wat bedenkelijk gedaan over de camper, het terrein is enorm slap door de hevige regenval van de afgelopen tijd en ze hopen dat de camper niet te zwaar is, we zijn welkom om het te komen proberen. Dat blijkt wel zo te zijn, de camper is te zwaar en ze durven het niet aan en ons wordt aangeraden uit te wijken naar een municipal of andere naturistencamping. We kiezen voor La Gagere, omdat we die nog niet kennen wel bellen we van tevoren om te horen of we daar wel terecht kunnen. Zeker weten!

Na de extra rit van 180 km vinden we een klein paradijs boven op de bergen. We worden hartelijk welkom geheten en krijgen een rondleiding over de camping, werkelijk prachtig luxe en comfort en ik zie de prijs bij iedere stap stijgen. We krijgen een verharde plaats met fabelachtig uitzicht en we genieten van de zonsondergang en mooie avond. We besluiten 3 nachten te blijven, op de plaats rust. We proeven wijn, kopen Cremant/champagne (voor oud en nieuw) wandelen, schilderen en spelen JdB. Gelukkig hebben we genoeg proviand aan boord zodat we de camping niet af hoeven, 15 km kronkelpad.

De duurste camping, 78 E maar ook één die sterren won als beste naturisten camping.

Na drie heerlijke dagen gaan we op weg naar Le Forges een kleine bos camping al weer wat noordelijker gelegen (dus terugweg) Jammer, wanneer we na een smalle weg de camping bereiken blijkt die vol te zijn (met Nederlanders!) We wijken uit naar de camping Municipal van Chatillon sur Seine, slechts 7 km verder. Die stelt ons niet teleur achteraf bekeken zelfs veel beter gelegen, pal boven het oude stadje. De camping die aanvankelijk leeg lijkt, we hebben een plaats voor het uitkiezen, loopt toch vol en ‘s avonds is het hele Camperlaantje bezet!

Fijne plaats om 2 nachten te blijven. Er is veel te zien in het historische stadje. We staan weer onder de Linden, de heerlijk kruidige geur komt me tegemoet zodra ik de camper uitstap.

oude lindeboom
zo frêle en fraai de zoet
geurende bloesem

We bezoeken de markt, internetcafé, kermis, met dieren, pc’s, meubelen, auto’s, en wandelen naar de grot/waterval. ‘s Avonds maken we weer een plannetje voor de volgende halte. Contrexeville, Vittel.

Ondertussen al heel wat geschilderd, kleine dingetjes maar voor mij mooie souvenirs.
De Tamme kastanjebomen op de heuvels zijn indrukwekkend de bloesemsprieten steken als ragebollen door het bladerdak een prachtig gezicht in het landschap helemaal wanneer de zon er over glijdt.

Zondag 9.45 vertrek door glooiend landschap en donkere bossen bereiken we om 11.30 Vittel.
Mooie camping, bijna leeg, aan de rand van de stad. Weer een riante plaats. We wandelen naar de stad, er is daar een wielerrace gaande voor dames. Het gaat er sportief aan toe, erg leuk en spannend om te blijven kijken. We lunchen op een terras met uitzicht op de race! Ikke salade composé met geitenkaas en Roy omelet met frites.
Koud pilsje erbij. Echt vakantie. Het is pas de tweede keer dat we buiten de deur eten, zuinig omdat het ook met de (gratis)camperplaatsen tegenzit pas twee tot nu toe.
Aan het eind van de middag weer terug op de camping en we zien weer hoe de een na de ander het terrein opkomt. Meest Nederlanders.
We dineren buiten: meloen met Ardenner ham, Entrecôte met champignons, cracker en kaas toe om de wijn op te maken!
De volgende dag vertrekken we naar Verdun. Dat betekent vooral oorlogsgeschiedenis, veel monumenten voor de gevallen soldaten. We wandelen de hele stad door ook het hooggelegen gedeelte waar een prachtige kerk is met glas in loodramen.
‘s Avonds bellen we met Maurice en Martine zij zijn thuis en kijken er naar uit ons te ontvangen, dat is ons doel voor de volgende dag. Ze sloven zich uit voor ons, heerlijke lunch, daarna een schitterende natuurwandeling door de bossen, veel beekjes soms zie je ze niet, hoor je ze alleen onder of langs je heen stromend. Bloemenweelde en veel bosbessen, allerlei verschillende mossen en varens en sporen van wild.
‘s Avonds wacht ons een groot optreden van Maurice temidden van zijn kunst. Later nog een projectie op een mega scherm, helaas slaat dan de uitwerking van de wijntjes toe, Maurice nog altijd even wakker en enthousiast maar wij knikkebollen alledrie in de schemerige ruimte. De ingewikkelde teksten die hij gemaakt heeft vraagt nogal wat van ons snapvermogen. Maar toch een fantastische belevenis.
Volgende dag nemen we na het ontbijt afscheid van ze. Roy gaat aan het werk voor hem om een website te maken zodra we thuis zijn.
Ons volgende doel is Eindhoven, er staat nog een vage belofte bij Rindert en Jeannette langs te gaan om hun super de luxe keuken te bewonderen. Ook hier een warm onthaal en gezellig bijpraten. In de middag stappen we weer op om nog een laatste nachtje op een camperplaats door te brengen in Woudrichem. Dat lukt ook weer helemaal. ‘s Avonds zit ik dan toch nog aan de Waal met mijn schetsboek! Als dat geen mooi besluit van deze vakantie is…!

Donderdagochtend tegen twaalven zijn we weer thuis.